Friday, 21 August 2015

کب اور کس کی اطاعت جائز نہیں؟

حق کے معاملے میں اکثریت کا اعتبار نہیں:
وَإِن تُطِع أَكثَرَ مَن فِى الأَرضِ يُضِلّوكَ عَن سَبيلِ اللَّهِ ۚ إِن يَتَّبِعونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِن هُم إِلّا يَخرُصونَ {6:116}
اور اکثر لوگ جو زمین پر آباد ہیں (گمراہ ہیں) اگر تم ان کا کہا مان لو گے تو وہ تمہیں خدا کا رستہ بھلا دیں گے یہ محض خیال کے پیچھے چلتے اور نرے اٹکل کے تیر چلاتے ہیں.
And if thou obeyedest most of those on the earth, they would lead thee astray from the way of Allah; they follow not but their fancy, and they only conjecture.
مشاہدہ اور تاریخ بتلاتے ہیں کہ دنیا میں ہمیشہ فہیم، محقق اور بااصول آدمی تھوڑے رہے ہیں۔ اکثریت ان ہی لوگوں کی ہوتی ہے جو محض خیالی، بےاصول اور اٹکل پچو باتوں کی پیروی کرنے والے ہوں۔ اگر تم اسی اکثریت کا کہنا ماننے لگو اور بےاصول باتوں پر چلنا شروع کر دو تو خدا کی بتلائی ہوئی سیدھی راہ سے یقینًا بہک جاؤ گے۔ یہ آپ پر رکھ کر دوسروں کو سنایا۔
وَاصبِر نَفسَكَ مَعَ الَّذينَ يَدعونَ رَبَّهُم بِالغَدوٰةِ وَالعَشِىِّ يُريدونَ وَجهَهُ ۖ وَلا تَعدُ عَيناكَ عَنهُم تُريدُ زينَةَ الحَيوٰةِ الدُّنيا ۖ وَلا تُطِع مَن أَغفَلنا قَلبَهُ عَن ذِكرِنا وَاتَّبَعَ هَوىٰهُ وَكانَ أَمرُهُ فُرُطًا {18:28}
اور جو لوگ صبح و شام اپنے پروردگار کو پکارتے اور اس کی خوشنودی کے طالب ہیں۔ ان کے ساتھ صبر کرتے رہو۔ اور تمہاری نگاہیں ان میں (گزر کر اور طرف) نہ دوڑیں کہ تم آرائشِ زندگانی دنیا کے خواستگار ہوجاؤ۔ اور جس شخص کے دل کو ہم نے اپنی یاد سے غافل کردیا ہے اور وہ اپنی خواہش کی پیروی کرتا ہے اور اس کا کام حد سے بڑھ گیا ہے اس کا کہا نہ ماننا
And endure thy self in the company of those who call upon their Lord in the morning and evening seeking His and let not thine eyes countenance rove from them seeking the adornment of the life of this world, and obey thou not him whose heart We have made to neglect Our remembrance, and who followeth his lust, and whose affair is exceeding the bound.
بعض صحابہ کی مدح اور فضیلت:
یعنی اس کے دیدار اور خوشنودی حاصل کرنے کے شوق میں نہایت اخلاص کے ساتھ دائمًا عبادت میں مشغول رہتے ہیں ۔ مثلاً ذکر کرتے ہیں، قرآن پڑھتے ہیں ، نمازوں پر مداومت رکھتے ہیں۔ حلال و حرام میں تمیز کرتے ہیں خالق و مخلوق دونوں کے حقوق پہچانتے ہیں ، گو دنیوی حیثیت سے معزز اور مالدار نہیں ۔ جیسے صحابہ میں اس وقت عمار ، صہیب ، بلال ، ابن مسعود وغیرہ رضی اللہ عنہم تھے۔ ایسے مومنین مخلصین کو اپنی صحبت و مجالست سےمستفید کرتے رہئے۔ اور کسی کے کہنے سننے پر ان کو اپنی مجلس سے علیحدہ نہ کیجئے۔سرداران کفار کی مذمت:
یعنی ان غریب شکستہ حال مخلصین کو چھوڑ کر موٹے موٹے متکبر دنیاداروں کی طرف اس غرض سے نظر نہ اٹھائیے کہ ان کے مسلمان ہو جانے سے دین اسلام کو بڑی رونق ہو گی۔ اسلام کی اصلی عزت و رونق مادی خوشحالی اور چاندی سونے کے سکوں سے نہیں ۔ مضبوط ایمان و تقویٰ اور اعلیٰ درجہ کی خوش اخلاقی سے ہے۔ دنیا کی ٹیپ ٹاپ محض فانی اور سایہ کی طرح ڈھلنے والی ہے ، حقیقی دولت تقویٰ اور تعلق مع اللہ کی ہے جسے نہ شکست ہے نہ زوال ، چنانچہ اصحاب کہف کے واقعہ میں خدا کو یاد کرنے والوں اور دنیا کے طالبوں کا انجام معلوم ہو چکا۔
یعنی جن کے دل دنیا کے نشہ میں مست ہو کر خدا کی یاد سے غافل اور ہر وقت نفس کی خوشی اور خواہش کی پیروی میں مشغول رہتے ہیں ، خدا کی اطاعت میں ہیٹے اور ہواپرستی میں آگے رہنا ان کا شیوہ ، ایسے بدمست غافلوں کی بات پر آپ کان نہ دھریں خواہ وہ بظاہر کیسے ہی دولتمند اور جاہ و ثروت والے ہوں۔ روایات میں ہے کہ بعض صنادید قریش نے آپ سےکہا کہ ان رذیلوں کو اپنے پاس سے اٹھا دیجئے تاکہ سردار آپ کے پاس بیٹھ سکیں رذیل کہا غریب مسلمانوں کو اور سردار دولتمند کافروں کو۔ ممکن ہے آپ کے قلب مبارک میں خیال گزرا ہو کہ ان غرباء کو تھوڑی دیر علیحدہ کر دینے میں کیا مضائقہ ہے ۔ وہ تو پکےمسلمان ہیں مصلحت پر نظر کر کے رنجیدہ نہ ہوں گے اور یہ دولت مند اس صورت میں اسلام قبول کر لیں گے۔ اس پر یہ آیت اتری کہ آپ ہر گز ان متکبرین کا کہنا نہ مانئے کیونکہ یہ بیہودہ فرمائش ہی ظاہر کرتی ہے کہ ان میں حقیقی ایمان کا رنگ قبول کرنے کی استعداد نہیں ۔ پھر محض موہوم فائدہ کی خاطر مخلصین کا احترام کیوں نظر انداز کیا جائے نیز امیروں اور غریبوں کے ساتھ اس طرح کا معاملہ کرنے سے احتمال ہے کہ عام لوگوں کےقلوب میں پیغمبر کی طرف سے معاذ اللہ نفرت اور بد گمانی پیدا ہو جائے جس کا ضرر اس ضرر سے کہیں زیاد ہو گا جو ان چند متکربین کے اسلام قبول نہ کرنے کی صورت میں تصور کیا جا سکتا ہے۔آنحضرت صلی اللہ علیہ وسلم کو تسلی:
فَلا تُطِعِ الكٰفِرينَ وَجٰهِدهُم بِهِ جِهادًا كَبيرًا {25:52}
تو تم کافروں کا کہا نہ مانو اور ان سے اس قرآن کے حکم کے مطابق بڑے شدومد سے لڑو
Se obey not thou the infidels, but strive against them therewith with a great striving.
یعنی نبی کا آنا تعجب کی چیز نہیں اللہ چاہے تو اب بھی نبیوں کی کثرت کر دے کہ ہر بستی میں علیحدہ نبی ہو۔ مگر اس کو منظور ہی یہ ہوا کہ اب آخر میں سارے جہان کے لئے اکیلے محمد رسول اللہ ﷺ کو نبی بنا کر بھیجے۔ سو آپ کافروں کے احمقانہ طعن و تشنیع اور سفیہانہ نکتہ چینیوں کی طرف التفات نہ فرمائیں۔ اپنا کام پوری قوت اور جوش سے انجام دیتے رہیں اور قرآن ہاتھ میں لے کر منکرین کا مقابلہ زور شور کے ساتھ کرتے رہیں۔ اللہ تعالیٰ آپ کو کامیاب کرنے والا ہے۔
يٰأَيُّهَا النَّبِىُّ اتَّقِ اللَّهَ وَلا تُطِعِ الكٰفِرينَ وَالمُنٰفِقينَ ۗ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَليمًا حَكيمًا {33:1}
اے پیغمبر خدا سے ڈرتے رہنا اور کافروں اور منافقوں کا کہا نہ ماننا۔ بےشک خدا جاننے والا اور حکمت والا ہے
O Prophet! fear Allah and obey not the infidels and the hypocrites; verily Allah is ever Knowing, Wise. اللہ آپ صلی اللہ علیہ وسلم کا کارساز ہے:
وَلا تُطِعِ الكٰفِرينَ وَالمُنٰفِقينَ وَدَع أَذىٰهُم وَتَوَكَّل عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفىٰ بِاللَّهِ وَكيلًا {33:48}
اور کافروں اور منافقوں کا کہا نہ ماننا اور نہ ان کے تکلیف دینے پر نظر کرنا اور خدا پر بھروسہ رکھنا۔ اور خدا ہی کارساز کافی ہے
And obey thou not the infidels and the hypocrites, and heed not their annoyances, and trust in Allah; and Allah sufficeth as a Trustee.
یعنی جب اللہ نے آپ کو ایسے کمالات اور ایسی برگزیدہ جماعت عنایت فرمائی تو آپ حسب معمول فریضہ دعوت و اصلاح کو پوری مستعدی سے ادا کرتے رہیے اور اللہ جو حکم دے اس کے کہنے یا کرنے میں کسی کافر و منافق کی یاوہ گوئی کی پروا نہ کیجئے۔
یعنی اگر یہ بدبخت زبان اور عمل سے آپ کو ستائیں تو ان کا خیال چھوڑ کر اللہ پر بھروسہ رکھئے۔ وہ اپنی قدرت و رحمت سے سب کام بنا دے گا۔ منکروں کو راہ پر لے آنا یا سزا دینا سب اسی کے ہاتھ میں ہے، آپ کو اس فکر اور الجھن میں پڑنے کی ضرورت نہیں ۔ ان کا تو مطلب ہی یہ ہے کہ آپ طعن و تشنیع وغیرہ سے گھبرا کر اپنا کام چھوڑ بیٹھیں۔ اگر بفرض محال آپ ایسا کریں تو گویا ان کا مطلب پورا کر دیں گے اور ان کا کہا مان لیں گے۔ العیاذ باللہ۔
فَلا تُطِعِ المُكَذِّبينَ {68:8}
تو تم جھٹلانے والوں کا کہا نہ ماننا
Wherefore obey not thou the beliers.



وَلا تُطِع كُلَّ حَلّافٍ مَهينٍ {68:10}
اور کسی ایسے شخص کے کہے میں نہ آجانا جو بہت قسمیں کھانے والا ذلیل اوقات ہے
And obey not: thou any swearer ignominous.
یعنی جس کے دل میں خدا کے نام کی عظمت نہیں، جھوٹی قسم کھا لینا ایک معمولی بات سمجھتا ہے اور چونکہ لوگ اس کی باتوں پر اعتبار نہیں کرتے۔ اس لئے یقین دلانے کے لئے بار بار قسمیں کھا کر بے قدر اور ذلیل ہوتا ہے۔
فَاصبِر لِحُكمِ رَبِّكَ وَلا تُطِع مِنهُم ءاثِمًا أَو كَفورًا {76:24}
تو اپنے پروردگار کے حکم کے مطابق صبر کئے رہو اور ان لوگوں میں سے کسی بد عمل اور ناشکرے کا کہا نہ مانو
Wherefore persevere thou with the commandment of thy Lord, and obey not thou of them, any sinner or ingrate. کفّار پر صبر کیجئے:
تاکہ آپ ﷺ کا دل مضبوط رہے اور لوگ بھی آہستہ آہستہ اپنے نیک و بد کو سمجھ لیں۔ اور معلوم کر لیں کہ جنت کن اعمال کی بدولت ملتی ہے۔ اگر اس طرح سمجھانے پر بھی نہ مانیں اور اپنی ضد و عناد ہی پر قائم رہیں تو آپ اپنے پروردگار کے حکم پر برابر جمے رہئے۔ اور آخری فیصلہ کا انتظار کیجئے۔قریش کے سرداروں کی بات نہ مانئے:
عتبہ اور ولید وغیرہ کفار قریش آپ ﷺ کو دنیوی لالچ دے کر اور چکنی چپڑی باتیں بنا کر چاہتے تھے کہ فرض تبلیغ و دعوت سے باز رکھیں۔ اللہ نے متنبہ فرمادیا۔ کہ آپ ان میں سے کسی کی بات نہ مانیں۔ کیونکہ کسی گنہگار فاسق یا ناشکر کافر کا کہا ماننے سے نقصان کے سوا کچھ حاصل نہیں۔ ایسے شریروں اور بدبختوں کی بات پر کان دھرنا نہیں چاہیئے۔

================================
اللہ کو ناراض کرکے لوگوں کو راضی کرنا :

عن عمران بن الحصين قال قال رسول الله صلى الله عليه و سلم لا طاعة لمخلوق في معصية الله ّ﴿المعجم الاوسط للطبرانی :4322)


المحدث : ابن عبدالبر | المصدر : الاستيعاب
الصفحة أو الرقم: 3/26 | خلاصة حكم المحدث : إسناده صحيح

المحدث : ابن القيم | المصدر : أعلام الموقعين
الصفحة أو الرقم: 1/58 | خلاصة حكم المحدث : صحيح

الصفحة أو الرقم: 3/282 | خلاصة حكم المحدث : [له] شواهد في الصحيحين

الصفحة أو الرقم: 3/465 | خلاصة حكم المحدث : [حسن كما قال في المقدمة]


 م طرف الحديثالصحابياسم الكتابأفقالعزوالمصنفسنة الوفاة
1لا طاعة لمخلوق في معصية اللهعلي بن أبي طالبمسند أحمد بن حنبل10611098أحمد بن حنبل241
2لا طاعة لمخلوق في معصية اللهعبد الله بن مسعودمسند أحمد بن حنبل37573879أحمد بن حنبل241
3لا طاعة لمخلوق في معصية اللهمسند أحمد بن حنبل2014920150أحمد بن حنبل241
4لا طاعة لمخلوق في معصية اللهمسند أحمد بن حنبل2015220132أحمد بن حنبل241
5لا طاعة لمخلوق في معصية الخالقعبد الله بن مسعودالبحر الزخار بمسند البزار17741988أبو بكر البزار292
6لا طاعة لمخلوق في معصية اللهعمران بن الحصينإتحاف الخيرة المهرة بزوائد المسانيد العشرة36225787البوصيري840
7لا طاعة لمخلوق في معصية اللهإتحاف الخيرة المهرة بزوائد المسانيد العشرة36245788البوصيري840
8لا طاعة لمخلوق في معصية اللهعمران بن الحصينبغية الباحث عن زوائد مسند الحارث601601الهيثمي807
9لا طاعة لمخلوق في معصية الخالقعمران بن الحصينمسند الشهاب819873الشهاب القضاعي454
10لا طاعة لمخلوق في معصية الخالقإتحاف المهرة4178---ابن حجر العسقلاني852
11لا طاعة لمخلوق في معصية اللهعبد الله بن مسعودإتحاف المهرة12523---ابن حجر العسقلاني852
12لا طاعة لمخلوق في معصية اللهعبد الله بن مسعودمصنف عبد الرزاق36643788عبد الرزاق الصنعاني211
13لا طاعة لمخلوق في معصية الخالقموضع إرسالمصنف ابن أبي شيبة3301934281ابن ابي شيبة235
14لا طاعة لمخلوق في معصية اللهعمران بن الحصينالمعجم الأوسط للطبراني44544322سليمان بن أحمد الطبراني360
15لا طاعة لمخلوق في معصية اللهالمعجم الكبير للطبراني14800367سليمان بن أحمد الطبراني360
16لا طاعة لمخلوق في معصية الخالقعمران بن الحصينالمعجم الكبير للطبراني14813381سليمان بن أحمد الطبراني360
17لا طاعة لمخلوق في معصية اللهعمران بن الحصينالمعجم الكبير للطبراني14867437سليمان بن أحمد الطبراني360
18لا طاعة لمخلوق في معصية اللهعمران بن الحصينالمعجم الكبير للطبراني14993571سليمان بن أحمد الطبراني360
19لا طاعة لمخلوق في معصية الخالقعمران بن الحصينثلاثة مجالس من أمالي أبي سعيد النقاش11---أبو سعيد النقاش414
20لا طاعة لمخلوق في معصية الخالقموضع إرسالالسنة لأبي بكر بن الخلال59---أبو بكر الخلال311
21لا طاعة لمخلوق في معصية الخالقنواس بن سمعانشرح السنة24582455الحسين بن مسعود البغوي516
22لا طاعة لمخلوق في معصية الخالق من عصى ربه وأطاع المخلوق في معصية ربه كان معه في النارأنس بن مالكأخبار أصبهان لأبي نعيم3811 : 170أبو نعيم الأصبهاني430
23لا طاعة لمخلوق في معصية الخالقأنس بن مالكتاريخ بغداد للخطيب البغدادي325911 : 189الخطيب البغدادي463
24لا طاعة لمخلوق في معصية الخالقموضع إرسالالمنتظم في تاريخ الأمم لابن الجوزي816---أبو الفرج ابن الجوزي597


No comments:

Post a Comment