وَسِیلَہ یعنی سبب، ذریعہ، واسطہ
وسیلے کا مطلب کسی کا واسطہ دے کر اللہ تعالی کی بارگاہ میں دعا کرنا، مثلا یہ کہنا کہ اے الٰہی! بحرمت فلاں میری دعا قبول فرما۔
متوسل بہ (یعنی جس کے وسیلے سے دعا مانگی جائے) کبھی عمل صالح ہوتا ہے، کبھی کوئی زندہ یا مردہ خدا کا برگزیدہ بندہ ہوتا ہے۔ ان تینوں طرح کے وسیلے شرعا جائز ہیں۔ روح المعانی میں اس مسئلے سے متعلق مختصر مگر اچھی تفصیل ہے۔
غائب (غیر موجود) ذوات
کے توسل کی دو (٢) صورتیں :
ایک حرام و شرک، دوسری جائز و مستحب
(١) غائبانہ دوری سے مدد کے لئے الله کے علاوہ کسی (مخلوق) کو پکارنا کفر-و-شرک ہے. ایسا وسیلہ جائز نہیں۔
القرآن:
جن کو یہ لوگ "پکارتے" ہیں، وہ تو خود اپنے پروردگار تک پہنچنے کا وسیلہ تلاش کرتے ہیں کہ ان میں سے کون اللہ کے زیادہ قریب ہوجائے، اور وہ اس کی رحمت کے امیدوار رہتے ہیں، اور اس کے عذاب سے ڈرتے ہیں۔ یقینا تمہارے رب کا عذاب ہے ہی ایسی چیز جس سے ڈرا جائے۔
[سورۃ اسراء / بنی اسرائیل:٥٧]
اس سے مراد بت نہیں بلکہ وہ فرشتے اور جنات ہیں جن کو مشرکین عرب خدائی کا درجہ دیا کرتے تھے، مطلب یہ ہے کہ یہ خدا تو کیا ہوتے خود اللہ تعالیٰ کی مخلوق ہیں، اور اس کے تقرب کے راستے ڈھونڈتے رہتے ہیں۔
(٢) الله کے نیک بندوں کے وسیلے(واسطہ) سے مدد کے لئے الله کو پکارنا مستحب (محبوب-عمل) ہے. (فرض یا واجب نہیں)
جو شخصیت دنیا میں موجود نہیں اس کا وسیلہ دینا جائز ہونے کی دلیل قرآن کریم سے:
وَلَمًا جَاء هم کِتَابً مَن عِندِ اﷲ مُصَدِقً لِمَا مَعَهم وَکَانُوا مِن قَبلُ یَستَفتحُونَ عَلٰی الَذِينَ کَفَرُوا۔۔۔۔۔
ترجمہ:
اور جب پہنچی ان کے پاس کتاب اﷲ کی طرف سے، جو سچابتاتی ہے اُس کے پاس ہے اور پہلے سے فتح مانگتے تھے کافروں پر۔
[سورة البقرۃ، آیت ۸۹]
حضرت علامہ سید محمود آلوسیؒ مفتی بغداد لکھتے ہیں:۔
نزلت فی قریظة والنصیر کانوا یستفتحون علی الاوس والخزرج برسول اﷲﷺ قال ابن عباسؓ وقتادہؒ ۔ الخ۔
ترجمہ:
یہ آیت کریمہ بنو قریظہ اور بنو نضیر کے بارے میں نازل ہوئی ہے وہ اوس اور خزرج کے خلاف آنحضرتﷺ کی بعثت سے پہلے آپﷺ کے وسیلہ سے فتح طلب کیا کرتے تھے جیسا کہ حضرت ابن عباسؓ اور قتادہؒ فرماتے ہیں۔۔
[تفسیر روح المعانی: ج۱ ص۲۰۳]
علامہ محلیؒ اس آیت کی تفسیر مین لکھتے ہیں:۔
آپﷺ کی بعثت سے پہلے یہود کافروں کے خلاف اﷲ سے مدد مانگتے تھے اور یہ کہتے تھے:
اللهم انصرنا عليهم بالنبي المبعوث في آخر الزمان ۔
ترجمہ: اے ﷲ! ہماری مدد کر دشمن کے خلاف آخری نبی ﷺ کے واسطے سے۔۔۔۔۔۔۔(تفسیر جلالین ص۱۲)
يہی تفسیر مندرجہ ذیل کُتب میں بھی مذکور ہے
٭تفسیر ابی السعود ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ج۱ ص ۱۲۸
٭تفسیرمظہری ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ج ۱ ص ۹۴
٭تفسیر روح المعانی ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔ج ۱ ص ۳۱۹
٭تفسیرابن عباسؓ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ص ۱۳
٭تفسیر خازن ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ج۱ ص ۶۴
٭تفسیر مدارک ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ج ۱ ص ۳۲
٭تفسیر منثور ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ج ۱ ص ۸۸
٭تفسیر تبصیر الرحمٰن عربی ۔۔۔۔۔۔۔۔۔ج ۱ ص ۵۲
٭تفسیرعزیزی ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ص ۳۲۹
٭تفسیر صفوة التفاسیر۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ج ۱ ص۷۷
٭تفسیر موضح القرآن ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ص ۱۵
٭تفسیر معارف القرآن از مولانا محمد ادریس صاحب کاندھلویؒ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ج ۱ ص۱۷۷
٭تفسیر جواہر القرآن اذ مولانا غلام اللہ خان صاحبؒ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔ص ۴۹
٭بدائع الفوائد لابن قیم حنبلیؒ ۔۔۔۔۔۔۔ ج ۴ ص ۱۴۵
٭ المنحتہ الوھبیتہ لعلامہ داود بن سلیمان البغدادی الحقی ص ۳۱
* تفسير فتح القدير » تفسير سورة البقرة » تفسير قوله تعالى " ولما جاءهم كتاب من عند الله مصدق لما معهم وكانوا من قبل يستفتحون على الذين كفروا " ... ج 1 ص: 76
* تفسير المنار » سورة البقرة » تفسير قوله تعالى ولما جاءهم كتاب من عند الله مصدق لما معهم وكانوا من قبل يستفتحون على الذين كفروا فلما جاءهم ما عرفوا كفروا به ... ج 1 ص: 316 * تفسير فتح القدير » تفسير سورة البقرة » تفسير قوله تعالى " ولما جاءهم كتاب من عند الله مصدق لما معهم وكانوا من قبل يستفتحون على الذين كفروا " ... ج 1 ص: 76
* التحرير والتنوير » سورة البقرة » قوله تعالى ولما جاءهم كتاب من عند الله مصدق لما معهم ... ج 1 ص: 602
تنبیہ :۔
اصول فقہ میں یہ لکھا ہے کہ اللہ اور جناب رسول کریمﷺ اگر پہلے لوگوں کی شریعتوں کو بلا انکار کے بیان کریں تو وہ ہم پر بھی لازم ہیں۔۔
(نورالا نوار ص۲۱۶)
[اس ضابطہ کو مولف تسکین القلوب نے ص ۷۶ میں اور مولف ندائے حق نے ص ۱۰۱ پر تسلیم کیا ہے]
تنبیہ :۔
حضور ﷺ دنیا میں موجود نہیں تھے یہود نے آپکا وسیلہ دیا جس کو اللہ نے بلا نکیر ذکر کیا اور رسول کریم ﷺ سے بھی اس وسیلہ کا کہیں رد منقول نہیں ہیں لٰہذا اس آیت کی رو سے آپ ﷺ کا وسیلہ دینا اب بھی جائز ہے۔
حیاتِ نبویﷺ کے بعد وسیلہ:
(حديث مرفوع) حَدَّثَنَا طَاهِرُ بْنُ عِيسَى بْنِ قَيْرَسٍ الْمِصْرِيُّ الْمُقْرِئُ ، ثنا أَصْبَغُ بْنُ الْفَرَجِ ، ثنا ابْنُ وَهْبٍ ، عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْمَكِّيِّ ، عَنْ رَوْحِ بْنِ الْقَاسِمِ ،عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الْخَطْمِيِّ الْمَدَنِيِّ ، عَنْ أَبِي أُمَامَةَ بْنِ سَهْلِ بْنِ حُنَيْفٍ ، عَنْ عَمِّهِ عُثْمَانَ بْنِ حُنَيْفٍ أَنَّ رَجُلا ، " كَانَ يَخْتَلِفُ إِلَى عُثْمَانَ بْنِ عَفَّانَ رَضِيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ فِي حَاجَةٍ لَهُ ، فَكَانَ عُثْمَانُ لا يَلْتَفِتُ إِلَيْهِ وَلا يَنْظُرُ فِي حَاجَتِهِ ، فَلَقِيَ ابْنَ حُنَيْفٍ فَشَكَى ذَلِكَ إِلَيْهِ ، فَقَالَ لَهُ عُثْمَانُ بْنُ حُنَيْفٍ : ائْتِ الْمِيضَأَةَ فَتَوَضَّأْ ، ثُمَّ ائْتِ الْمَسْجِدَ فَصَلِّ فِيهِ رَكْعَتَيْنِ ، ثُمَّ قُلْ : اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ وَأَتَوَجَّهُ إِلَيْكَ بِنَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ ، يَا مُحَمَّدُ إِنِّي أَتَوَجَّهُ بِكَ إِلَى رَبِّي فَتَقْضِي لِي حَاجَتِي وَتَذْكُرُ حَاجَتَكَ ، وَرُحْ حَتَّى أَرْوَحَ مَعَكَ ، فَانْطَلَقَ الرَّجُلُ فَصَنَعَ مَا ، قَالَ لَهُ ، ثُمَّ أَتَى بَابَ عُثْمَانَ بْنِ عَفَّانَ رَضِيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ ، فَجَاءَ الْبَوَّابُ حَتَّى أَخَذَ بِيَدِهِ فَأَدْخَلَهُ عَلَى عُثْمَانَ بْنِ عَفَّانَ رَضِيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ ، فَأَجْلَسَهُ مَعَهُ عَلَى الطِّنْفِسَةِ حُنَيْفًا ، فَقَالَ : حَاجَتُكَ ؟ فَذَكَرَ حَاجَتَهُ وَقَضَاهَا لَهُ ، ثُمَّ ، قَالَ لَهُ : مَا ذَكَرْتُ حَاجَتَكَ حَتَّى كَانَ السَّاعَةُ ، وَقَالَ : مَا كَانَتْ لَكَ مِنْ حَاجَةٍ فَأَذْكُرُهَا ، ثُمَّ إِنَّ الرَّجُلَ خَرَجَ مِنْ عِنْدِهِ فَلَقِيَ عُثْمَانَ بْنَ حَنِيفٍ ، فَقَالَ لَهُ : جَزَاكَ اللَّهُ خَيْرًا مَا كَانَ يَنْظُرُ فِي حَاجَتِي وَلا يَلْتَفِتُ إِلَيَّ حَتَّى كَلَّمْتَهُ فِيَّ ، فَقَالَ عُثْمَانُ بْنُ حُنَيْفٍ : وَاللَّهِ مَا كَلَّمْتُهُ ، وَلَكِنِّي شَهِدْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَتَاهُ ضَرِيرٌ فَشَكَى إِلَيْهِ ذَهَابَ بَصَرِهِ ، فَقَالَ لَهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : فَتَصَبَّرْ ، فَقَالَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، لَيْسَ لِي قَائِدٌ وَقَدْ شَقَّ عَلَيَّ ، فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " ائْتِ الْمِيضَأَةَ فَتَوَضَّأْ ، ثُمَّ صَلِّ رَكْعَتَيْنِ ، ثُمَّ ادْعُ بِهَذِهِ الدَّعَوَاتِ " ، قَالَ ابْنُ حُنَيْفٍ : فَوَاللَّهِ مَا تَفَرَّقْنَا وَطَالَ بِنَا الْحَدِيثُ حَتَّى دَخَلَ عَلَيْنَا الرَّجُلُ كَأَنَّهُ لَمْ يَكُنْ بِهِ ضُرٌّ قَطُّ , حَدَّثَنَا إِدْرِيسُ بْنُ جَعْفَرٍ الْعَطَّارُ ، ثنا عُثْمَانُ بْنُ عُمَرَ بْنِ فَارِسٍ ، ثناشُعْبَةُ ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الْخَطْمِيُّ ، عَنْ أَبِي أُمَامَةَ بْنِ سَهْلِ بْنِ حُنَيْفٍ ، عَنْ عَمِّهِ عُثْمَانَ بْنِ حُنَيْفٍ ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، نَحْوَهُ .
ترجمہ:
سليمان بن أحمد, طاهر بن عيسى، أصبغ بن الفرج، عبد الله بن وهب، شبيب بن سعيد، روح بن القاسم، عمير بن يزيد، أسعد بن سهل، حضرت عثمان بن حنیفؓ سے مروی ہے کہ ایک شخص حضرت عثمانؓ کے پاس ضرورت کے سلسلہ میں آیا جایا کرتا تھا اور حضرت عثمانؓ (غالباً بوجھ مصروفیت) نہ تو اس کی طرف توجہ فرماتے اور نہ اس کی حجت براری کرتے وہ شخص حضرت عثمان بن حنیفؓ سے ملا اور اس کی شکایت کی تو انہوں نے فرمایا کہ وضو کی جگہ جا اور وضو کرکے پھر مسجد میں جاکر دو رکعت نماز پڑھ، پھر کہہ : اے میرے الله! میں تجھ سے سوال کرتا ہوں اور متوجہ ہوتا ہوں تیری طرف تیرے رحمت والے نبی کے وسیلہ سے، اے محمد! میں متوجہ ہوتا ہوں تیرے وسیلہ سے اپنے رب کی طرف اس حاجت میں کہ پوری کردی جاۓ حاجت میری۔
(خلاصہ یہ کہ) اس شخص نے ایسا ہی کیا اور اس کی دعا کی برکت سے حضرت عثمان بن عفان (رض) نے ان کی تعظیم و تکریم کی اور کام بھی پورا کردیا.
تنبیہ :
اس روایت میں نبی ﷺ کو پکارنے کا کلمہ (یا محمد) ہے، جبکہ صحاح ستہ کی احادیث میں یہ (یا محمد) نہیں۔
[سنن الترمذي:3578، السنن الكبرى - النسائي:10420]
اور چونکہ اس صحابی کے سامنے نبی ﷺ حاضر تھے لہٰذا ان کا اس وقت نبی ﷺ کو پکارنا "غائبانہ" نہیں۔
اور جس طرح تشهد نماز میں (السلام عليك أيها النبي) اور قرآن مجید میں الله تعالیٰ کے انبیاء کو پکارنے کے الفاظ مَثَلاً : يا أيها النبي، يا آدم، يا زکریا، یا عیسیٰ وغیرہ سے ان کا ہر جگہ حاضر وناظر ہونے کا استدلال کرنا (دلیل پکڑنا) بدعت اور تفسیر بالرائے ہے جو عقائد میں ہرگز جائز نہیں۔ اور قیامت تک ہر مومن کی زبان نہ تبدیل ہونے والے یہ پکار کے کلماتِ الہی بھی تلاوت کرتی رہے گی۔
يا أيها الذين آمنوا (اے ایمان والو!)
اور غیر مسلم یہود و نصاریٰ کو پکارتے :
یا أهل الكتاب (اے کتاب والو!)
[سورہ آل عمران : 64-65, 70-71, 98-99]
یٰۤاَیُّہَا الۡکٰفِرُوۡنَ (اے کافرو!) وغیرہ
تو ان آیات سے کسی کا یہ دلیل پکڑنا کہ مومن اور اہلِ کتاب (کافر) کو بھی حاضر و ناظر ماننا پڑے گا، گمراہانہ و مشرکانہ نظریہ رہے گا.
=
==
:تخريج الحديث
==
مندرجہ ذیل محدثین نے اس حدیث کو صحیح کہا ہے:
المحدث : الترمذي | المصدر : سنن الترمذي: 3578 | خلاصة حكم المحدث : حسن صحيح غريب لا نعرفه إلا من هذا الوجه
المحدث : المنذري | المصدر : الترغيب والترهيب: 1/326 | خلاصة حكم المحدث : [إسناده صحيح أو حسن أو ما قاربهما]
1۔ امام طبرانیؒ (المتوفیٰ۳۶۰ھ):
=
2. امام ابوبکر البیھقیؒ (المتوفیٰ ۴۵۸ھ):
=
3۔ امام منذریؒ (المتوفیٰ ۶۵۶ھ) :
[الترغیب والترہیب:جلد۱،صفحہ۲۴۱]
=
4- امام تقی الدین سبکیؒ (المتوفی۷۵۶ھ):
[شفاء السقام، للسبکی: صفحہ۱۲۵]
=
5- امام علی بن احمد سمہودیؒ (المتوفیٰ ۹۱۱ھہ):
[وفاء الوفاء بأخبار دار المصطفى: جلد۴، صفحہ۱۹۴-۱۹۵]
=================
[الترغیب والترہیب:جلد۱،صفحہ۲۴۱]
=
4- امام تقی الدین سبکیؒ (المتوفی۷۵۶ھ):
[شفاء السقام، للسبکی: صفحہ۱۲۵]
=
5- امام علی بن احمد سمہودیؒ (المتوفیٰ ۹۱۱ھہ):
[وفاء الوفاء بأخبار دار المصطفى: جلد۴، صفحہ۱۹۴-۱۹۵]
=================
مندرجہ ذیل علماءکرام بھی اس وسیلہ کو جائز قراردیتے ہیں
٭ علامہ سید سمہودیؒ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ وفاءالوفاء ج۲ ص۴۲۲
٭ علامہ تاج الدین سبکی شافعیؒ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ شفاءالسقام ص۱۲۰
٭ علامہ آلوسی حنفیؒ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ روح المعانی ج ۶ ص۱۲۸
٭ شاہ ولی اللہ محدث دہلویؒ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ حجة اللہ البالغہ
٭ شاہ محمد اسحق محدث دہلوی ؒ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ مائة مسائل ص۳۵
٭ شاہ محمد اسماعیل شہیدؒ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ تقونتہ الایمان ص۹۵
٭ مولانا عبدالحی لکھنویؒ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ مجموعہ فتاویٰ ج۳ ص۲۳
٭ مولانا حسین علی صاحب۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ بلغتہ الحیران ص۳۵۴
٭ مفتی عزیز الرحمٰنؒ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ فتاویٰ دارالعلوم ج۵ص۴۴۱و۴۲۴و۴۲۳و۴۳۱
٭ مولانا رشید احمد گنگوہیؒ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ فتاویٰ رشیدیہ ج۱ ص۷۸
٭ مولانا مفتی محمد شفیع صاحبؒ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ معارف القرآن ج ۱ص۴۴و۴۲
٭ اکابر علمائے دیوبندؒ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ المھند علی المفند
تنبیہ:
جس طرح آنحضرت ﷺ کا توسل دینا جائز ہے چنانچہ امام ابو عبداللہ محمد بن محمد العبدری الفاسی المالکی الشھیر بابن الحاج المتوفیؒ ۷۳۷ھ۔۔۔۔۔۔۔۔ (مدخل ج۱ص۲۵۵ طبع مصر)
٭ اور علامہ ابن حجر مکیؒ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ (حاشیہ ابن حجر مکی علی الایضاح فی مناسک الحج للنووی ص۵۰۰ طبع مصر)
٭ علامہ آلوسیؒ (روح المعانی ج۶ ص۱۲۸) میں اسکی صراحت فرماتے ہیں۔
شیخ عبد القادر جیلانی (حنبلی) رح اور حیات النبی و دعاۓ وسیلہ
آدابِ زیارت بیان کرتے روضہ نبوی پر دعا میں صرف الله کو پکارتے قرآنی حکم (النساء:٦٤) کے مطابق بخشش مانگتے ہوۓ شیخ جیلانی رح فرماتے ہیں : اے الله ! میں تیرے نبی کے پاس آیا ہوں، اپنے گناہوں کی تجھ سے معافی مانگتا ہوں.
پھر حدیث_ترمذی، ابن_ماجہ، نسائی، مسند احمد، المعجم الکبیر للطبرانی، مستدرک حاکم اور دلائل النبوہ للبیہقی سے ثابت دعاۓ وسیلہ فرماتے ہیں :
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ وَأَتَوَجَّهُ إِلَيْكَ بِنَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ ، يَا مُحَمَّدُ إِنِّي أَتَوَجَّهُ بِكَ إِلَى رَبِّي
اے الله! میں تیری طرف تیرے نبی کے ذریعہ متوجہ ہوتا ہوں جو رہنت والے نبی ہیں. اے الله کے رسول! میں آپ کے ذریعہ اپنے رب کی طرف متوجہ ہوتا ہوں تاکہ میرا رب میرے گناہ بخش دے.
غیر مقلدوں کے مشہور محدث علامہ شوکانی بھی وسیلے کے جواز کے قائل ہیں، چنانچہ وہ حدیث مذکور کی شرح میں لکھتے ہیں:
ویستفاد من قصة العباس استحباب الاستشفاع بأھل الخیر والصلاح وأھل بیت النبوة
یہ دونوں احادیث زندوں کے توسل کے بارے میں تو صریح ہیں، رہا توسل بالاموات کا مسئلہ تو اس پر صحابی حضرت عثمان بن حنیف رضی اللہ عنہ کا عمل موجود ہے۔ صحابی مذکور نے آپ صلی اللہ علیہ وسلم کی وفات کے بعد ایک شخص کو آپ صلی اللہ علیہ وسلم کے وسیلے سے دعا کرنے کو کہا تھا، اس نے دعا کی اور وہ قبول بھی ہوئی۔
][رواہ البیھقي من طریقین نحوہ وأخرج الطبراني في الکبیر والمتوسط، کذا في إنجاح الحاجة، ص:۹۹]
اسی طرح بیہقی اور ابن ابی شیبہ میں ایک دوسری حدیث مروی ہے:
عن مالک الدار قال أصاب الناسَ قحط في زمان عمر بن الخطاب فجاء رجل إلی قبر النبي صلی اللہ علیہ وسلم فقال یا رسول اللہ استسق لأمتک؛ فإنھم قد ھلکوا فأتاہ رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم في منامہ فقال ائت عمر فاقرأہ السلام وأخبرہ، والقصة مذکورة في الاستیعاب
[کذا في إنجاح الحاجة]
تیسری بات یہ کہ جب توسل بالاحیاء کا مسئلہ باجماعِ صحابہ ثابت ہے تو توسل بالاموات بدرجہٴ اولی ثابت ہوگا؛ کیوں کہ مردہ تغیر احوال سے مامون ہے جب کہ زندہ اس سے مامون نہیں۔ حضرت عبداللہ ابن مسعود رضی اللہ عنہ سے مروی ہے:
من کان منکم مستنًا فلیَسْتنَّ بمن قدمات؛ فإن الحيّ لا توٴمَن علیہ الفتنة [رواہ رزین کذا في مشکوة]
یہ اور اس کے علاوہ دیگر دلائل کی وجہ سے ہم توسل کے قائل ہیں۔
---------------------
:تنبیہ
١) یہ عقیدہ ہرگز نہ رکھا جاۓ کہ بغیر-توسل دعا کو الله تعالیٰ سنتا (قبول کرتا) ہی نہیں.
٢) اور نہ یہ عقیدہ ہو کہ وسیلے کے ساتھ جو دعا کی جاۓ، اس کو الله تعالیٰ لازماً قبول کرتا ہے.
صرف اتنا سمجھنا چاہیے کہ مقبول بندوں کے وسیلہ و طفیل کے ساتھ جو دعا کی جاۓ گی اس کی قبولیت کی امید زیادہ ہے. اسی مسئلہ کو فقہاء_کرام اس انداز میں تحریر فرماتے ہیں:
ترجمہ:"دعا میں یہ کہنا "بحق فلاں او بحق فلاں انبیائک و رسولک" مجھے فلاں چیز عطا فرما یہ مکروہ (ناجائز) ہے، کیونکہ مخلوق کا کوئی حق خالق کے ذمہ (واجب و لازم) نہیں.[فتاویٰ ہندیہ (یعنی فتاویٰ عالمگیریہ: کتاب الكراهية، ٤/٤٧٥
توسل کی حقیقت یہ ہے کہ اے اﷲ! فلاں شخص میرے نزدیک آپ کا مقبول ہے اور مقبولین سے محبت رکھنے پر آپ کا وعدہ محبت ہے "المرء مع من احب" پس میں آپ سے اس رحمت کو مانگتا ہوں۔ پس توسل میں شخص اپنی محبت کو اولیاءاﷲ کے ساتھ ظاہر کرکے اس محبت اولیاءاﷲ کا موجب رحمت اور ثواب ہونا نصوص سے ثابت ہے۔
--------------------------
حضرت آدم (ع) کا توسل_نبوی صلی الله علیہ وسلم
حضرت عمر بن خطاب (رض) سے روایت ہے وہ فرماتے ہیں کہ رسول الله صلی الله علیہ وسلم نے فرمایا : "جب آدم (علیہ السلام) سے خطا سرزد ہوگی تو انہوں نے فرمایا : اے رب! مجھے میں تجھ سے محمد کے وسیلہ سے سوال کرتا ہوں کہ مجھے بخش دے، پس الله تعالیٰ نے فرمایا : اے آدم! تو محمد کو کیسے پہچانتا ہے، حالانکہ میں اسے ابھی پیدا نہیں کیا؟ فرمایا : اے رب! اس لئے کہ جب آپ نے مجھے پیدا کیا اپنے ہاتھ سے اور مجھ میں اپنی روح پھونکی تو میں نے اپنا سر بلند کیا تو دیکھا کہ عرش کے پائیوں پر لکھا ہوا تھا "لا إله إلا الله محمد رسول الله"، پس میں جان گیا کہ آپ نہیں کسی کا اضافہ کرتے اپنے نام کے ساتھ مگر مخلوق میں سے جو سب سے زیادہ آپ کو محبوب ہوگا. پس الله تعالیٰ نے فرمایا : تو نے سچ کہا، اے آدم! بیشک وہ مخلوق میں سے مجھے سب سے زیادہ محبوب ہے، جب تو نے مجھ سے اس کے وسیلہ سے سوال کیا ہے تو پس میں نے تیری مغفرت کردی، اور اگر محمد نہ ہوتے تو تجھے پیدا نہ کرتا.
اس حدیث کو :
١) علامہ قسطلانی رح نے (المواھب اللدنية: ٢/٥١٥) میں صحیح کہا؛
٣) امام سبکی رح نے (شفاء السقام : باب الثامن في التوصل و استغاثه....، ص 358، دار الكتب العلمية - بيروت) میں بھی اس حدیث کو نقل کرنے کے بعد فرمایا: یہ حدیث حسن اور صحیح الاسناد ہے؛
٤) امام بیہقی رح نے (دلائل النبوة : جُمَّاعُ أَبْوَابِ غَزْوَةِ تَبُوكَ » بَابُ : اسْتِسْقَاءِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ ...رقم الحديث: 2396)
٥) اور امام طبرانی نے (المعجم الأوسط » بَابُ الْمِيمِ » مَنِ اسْمُهُ : مُحَمَّدٌ، رقم الحديث: 6677) میں روایت کیا؛
٦) امام محمد بن عبد الواحد بن عبد العزيز المصري [الأول من أمالي أبي مطيع المصري، رقم الحديث: 9]؛
تنبیہ :
بعض محدثین نے ان (دلائل النبوة، المعجم الأوسط و الصغير طبرانی اور الشريعة للآجري کی) روایات کو ضعیف کہا ہے جبکہ فضائل میں ضعیف احادیث مقبول ہوتی ہیں، اور پہلے بیان کی گئی صحیح حدیث (ترمذي, نسائي، ابن ماجه، احمد، حاکم، طبرانی و بیہقی وغیرہ کی روایات) سے اصول_حدیث کے مطابق ان احادیث کے مضمون (توسل بذات النبی) کو تقویت مل ہی جاتی ہے.
نیز اس موضوع پر ”توسل واستغاثہ بغیر اللہ اور غیر مقلد ین کا مذہب“ نام سے ایک مستقل رسالہ بھی مطبوعہ ہے، اس کا مطالعہ بھی مفید ہوگا۔
عرب کے مشہور محدث علامہ زاھد الکوثری کی کتاب کا اردو ترجمہ پڑھیں:
=============================
نبی (صلی الله علیہ وسلم) کے لباس سے(شفاء کا) توسل:
صحیح مسلم:جلد سوم:حدیث نمبر 912 ، لباس اور زینت کا بیان : مردوں کے لئے ریشم وغیرہ پہننے کی حرمت کے بیان میں
...حضرت اسماء نے فرمایا کہ رسول اللہ کا یہ جبہ موجود ہے پھر حضرت اسماء نے ایک طیالسی کسروانی جبہ نکالا جس کا گربیان دیباج کا تھا اور اس کے دامن پر دبیاج کی بیل تھی حضرت اسماء کہتی ہیں کہ یہ جبہ جب حضرت عائشہ رضی اللہ تعالیٰ عنہا کا انتقال ہوگیا تو جبہ میں لے آئی۔ رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم وہ جبہ پہنا کرتے تھے اور اب ہم اس جبہ کو دھو کر شفاء کے لئے بیماروں کو پلاتے ہیں۔
----------------------
نبی (صلی الله علیہ وسلم) کے بالوں سے(شفاء کا) توسل:
صحیح بخاری:جلد سوم:حدیث نمبر 848, لباس کا بیان :بڑھاپے کے متعلق جو روایتیں منقول ہیں
مالک بن اسماعیل، اسرائیل، عثمان بن عبداللہ بن موہب کہتے ہیں کہ مجھے میرے گھر والوں نے ام سلمہ رضی اللہ عنہا کے پاس ایک پیالہ دے کر بھیجا، اسرائیل نے اس سے تین چلو پانی لیا، جس میں نبی صلی اللہ علیہ وسلم کے موئے مبارک تھے، جب کسی کو نظر لگ جاتی یا کوئی تکلیف ہوتی ہو وہ ام سلمہ کے پاس برتن بھیج دیتا، عثمان کا بیان ہے کہ میں نے اس میں جھانک کر دیکھا تو مجھے چند سرخ بال نظر آئے۔
جواز توسل شیخ ابن تیمیہ رحمہ اللہ کی نگاہ میں
ایک مرتبہ شیخ ابن تیمیہ رحمہ اللہ سوال کیا گیا کہ کیا حضور نبی اکرم ﷺ سے توسل کرنا جائز ہے یا نہیں ، تو انہوں نے اسے جائز قرار دیا
علامہ شیخ ابن تیمیہ رحمہ اللہ سے سوال کیا گیا: کیا حضور نبی اکرم ﷺ سے توسل کرنا جائز ہے کہ نہیں ? تو شیخ نے کہا: الحمد اللہ ! حضور نبی اکرم ﷺ پر ایمان اور آپ کی اطاعت اور آپ کی محبت ، آپ پر صلوۃ و سلام ، آپ کی دعا و شفاعت اور اسی طرح آپ کے افعال اور حضور نبی اکرم ﷺ کے حق میں بندوں کے وہ احکام جو ان پر واجب قرار دیے گئے ہیں ، کو وسیلہ بنانا باتفاق المسلمین مشروع ہے۔
اور صحابہ کرام ، آپ ﷺ کی حیاتِ مقدسہ میں آپ سے توسل کیا کرتے تھے اور آپ کے وصال مبارک کے بعد انہوں نے آپ کے چچا عباس سے بھی توسل کیا جس طرح وہ آپ سے توسل کیا کرتے تھے۔
مجموع فتاوی ٰٰابن تیمیہ // ج 1// ص 140// طبع سعودیہ عرب
ایک اور مقام پر ابن تیمیہ رحمہ اللہ لکھتا ہے
ہم یہ کہتے ہیں کہ جب اللہ سے دعا کرنے والا کہتا ہے کہ میں تجھ سے فلاں کے حق اور فلاں فرشتے ، انبیاء اور صالحین وغیرہم کے حق میں سوال کرتا ہوں یا فلاں کی حرمت اور فلاں کی وجاہت کے وسیلہ سے سوال کرتا ہوں ، اس دعا کا تقاضا یہ ہے کہ اللہ کے نزدیک ان مقربین کی وجاہت ہو ، اور یہ دعا صحیح ہے کیونکہ اللہ کے نزدیک ان مقربین کی وجاہت اور حرمت ہے جس کا یہ تقاضا ہے کہ اللہ تعالیٰٰ ان کے درجات بلند کرے اور ان کی قدر افزائی کرے اور جب یہ شفاعت کریں تو ان کی شفاعت قبول کرے ، حالانکہ اللہ نے فرمایا ہے کہ اللہ تعالیٰٰ کی اجازت کے بغیر کون اس سے شفاعت کر سکتا ہےمجموع فتاوی ٰٰ // ابن تیمیہ // ج 1// ص 211// طبع سعودیہ عرب
------------------
No comments:
Post a Comment